Основну школу „8. октобар“ похађа 711 ученика, од којих је око 14% из друштвено угрожених група. Од самог увођења инклузивног образовања ова школа га примењује у својој пракси. Бројни су пројекти којима се унапређује овај вид рада у школи, тако да је она често пример добре праксе школама широм Србије.
У току је реализација пројекта под називом „Промоција олимпијских вредности: поштовање, пријатељство и изузетност“, који Олимпијски комитет Србије спроводи у сарадњи са Министарством просвете. Циљ пројекта је остваривање олимпијског идеала – изградња бољег и хуманијег друштва кроз спорт. У пројекту учествују ученици шестог и седмог разреда. Школе имају задатак да пошаљу завршни рад на тему „Олимпијски дан”, да вежбају користећи ТренинГО мобилну апликацију и да покажу колико су ученици научили о олимпизму и олимпијском покрету кроз Олимпијски квиз. Најбољих пет школа по избору стручне комисије, учествоваће у финалном догађају у Београду.
„Дете које чита, постаје човек који мисли“ назив је пројекта захваљујући коме је опремљена школска библиотека са Клубом за учење. Пројекат се односи на област образовања и васпитања ученика школског узраста и додатног индивидуалног рада у библиотеци са Клубом за учење, који је доступан свим ученицима у школи међу којима су ученици из осетљивих група и ученици који се образују по посебном програму ИОП-1, ИОП-2 и ИОП-3.
„Наставници ће часове додатног рада предвиђеног планом и програмом реализовати у библиотеци и Клубу за учење чиме ће се побољшати рад и успех наших ученика. Учешћем у пројекту „Премошћавање дигиталног јаза у Србији за најугроженију децу“ – формирали смо образовну дигиталну библиотеку. Добили смо огромну подршку од Министарства просвете, Центра за образовне политике и Уницефа. Дигитална библиотека у нашој школи је велики искорак у унапређивању наставе. Овакав приступ помаже нам да неки наслови из различитих области буду доступнији у оптималном броју. Дигитална библиотека је изузетно значајан ресурс сада. Поред тога, наставници српског језика и књижевности добили су и два Киндла, дигитална зборника књига, која су набављени средствима из пројекта „Учимо сви заједно“, који ће им користити у настави, каже Светлана Коцић, директорка школе.
По њеним речима, Клуб за учење значајан је за све ученике, посебно за ученике из осетљивих група, талентоване ученике и ученике којима недостаје мотивација за учење. Клуб омогућава развој нових идеја, доприноси стварање чвршћих веза међу ученицима, стварању пријатељстава и превазилажење различитости.
„Задатак наше школе је да омогућимо ученицима да на свој начин уче како би спремно ушли у изазове који их очекују у даљем школовању и свакодневном животу“, додаје директорка Коцић.
Пројекат „Унапређени равноправни приступ и завршавање предуниверзитетског образовања за децу којој је потребна додатна образовна подршка – Учимо сви заједно“ је помогао унапређивању капацитета запослених за инклузивно образовање и васпитање. Реализује се уз подршку Министарства просвете и УНИЦЕФ-а и Делегације Европске уније. Главни циљ пројекта је обезбеђивање једнаког приступа и квалитета образовања за децу из осетљивих група кроз подршку деци, наставницима и стручним сарадницима.
„Малим корацима корачајмо и уз Вашу помоћ Школу отвореног срца опремимo“ је пројекат који је подржала локална самоуправа за ученике којима је потребна додатна подршка у образовању. Пројекат је допринео осавремењивању наставе, побољшању успеха и социјализацији ученика.
„За нас је важно што смо успели да смањимо број ученика који напушта редовно школовање, као и унапређивање знања, оспособљавање за рад на рачунару и опремање специјализоване учионице у којој су укључени ученици којима је потребан индивидуални вид наставе уз подршку учитеља, наставника, педагошког асистента и професора ромског језика са елементима националне културе“, објашњава Жаклина Ђикић, помоћник директора.
Пројекат ,,Хранимо се здраво, растимо здраво у школи отвореног срца са подршком“ подржан је од стране друштвено одговорне компаније софтвера VivifyIdeas, која је дала додатну подршку ученицима из осетљивих група, како у образовању тако и у исхрани. Школа је добила средства за прибор и исхрану ученика на годишњем нивоу.
,,Доступно и квалитетно образовање за девојчице и дечаке Роме у две фазе“ је пројекат који је реализован у партнерству са организацијом Save the Children и Министарства просвете, науке и технолошког развоја. Пројект је помогао идентификовање деце са ризиком од напуштања школовања и омогућио израду и реализацију индивидуалних планова подршке. Организована је обука наставника за наставу прилагођену сваком детету.
Пројекат „Премошћавање дигиталног јаза у Србији за најугроженију децу – оснивање образовних дигиталних библиотека и пружање додатне подршке школама и ученицима“ реализује се у сарадњи са Центром за образовне политике у оквиру шире иницијативе Министарства просвете, науке и технолошког развоја, Делегације Европске уније у Србији и УНИЦЕФ-а. Имао је за циљ да спречи дигитални јаз и подржи квалитет образовања за ученике из осетљивих група у контексту ковид пандемије. Поред помоћи у идентификовању ученика из осетљивих група и бољег успеха на Завршном испиту, школа је добила 63 таблета и 3 лап-топ рачунара као и подршку у оснаживању свих аспеката у школи.
ARISE – Иницијатива за смањивање неједнакости у образовању пројекат је који се реализује у сарадњи са Центром за образовне политике. Спроводи га пет основних школа у Србији у оквиру регионалног пројекта који финансира Европска комисија кроз Инструмент предприступне помоћи Европске уније у циљу подршке ученицима који долазе из породица ниског социоекономског статуса. Пројекат је допринео креирању мера усмерених на подршку ученицима из породица са ниским СЕС-ом и унапређењу школског развојног планирања. Обухвата и стручно усавршавање запослених при креирању, реализацији и праћењу мера усмерених на подршку ученицима из поменутих породица.
„Самовредновањем унапређујемо квалитет – софтвер за школе у Србији“ је пројекат који реализује Центар за интерактивну педагогију у сарадњи са Министарством просвете и Заводом за вредновање квалитета образовања и васпитања уз подршку Дечје фондације Песталоци. Тестирање софтвера има за циљ прикупљање повратних информација од школа за његово унапређење o самовредновању и података за даље планирање на нивоу школа.
„Школа „8. октобар“ је једна од 12 школа која користи ову апликацију и задовољство је наше јер смо допринели унапређивању софтвера који ће бити доступан на коришћењу свим школама у Србији јер знање се множи када се дели“, истакла је директорка Коцић.