Osnovnu školu „8. oktobar“ pohađa 711 učenika, od kojih je oko 14% iz društveno ugroženih grupa. Od samog uvođenja inkluzivnog obrazovanja ova škola ga primenjuje u svojoj praksi. Brojni su projekti kojima se unapređuje ovaj vid rada u školi, tako da je ona često primer dobre prakse školama širom Srbije.
U toku je realizacija projekta pod nazivom „Promocija olimpijskih vrednosti: poštovanje, prijateljstvo i izuzetnost“, koji Olimpijski komitet Srbije sprovodi u saradnji sa Ministarstvom prosvete. Cilj projekta je ostvarivanje olimpijskog ideala – izgradnja boljeg i humanijeg društva kroz sport. U projektu učestvuju učenici šestog i sedmog razreda. Škole imaju zadatak da pošalju završni rad na temu „Olimpijski dan”, da vežbaju koristeći TreninGO mobilnu aplikaciju i da pokažu koliko su učenici naučili o olimpizmu i olimpijskom pokretu kroz Olimpijski kviz. Najboljih pet škola po izboru stručne komisije, učestvovaće u finalnom događaju u Beogradu.
„Dete koje čita, postaje čovek koji misli“ naziv je projekta zahvaljujući kome je opremljena školska biblioteka sa Klubom za učenje. Projekat se odnosi na oblast obrazovanja i vaspitanja učenika školskog uzrasta i dodatnog individualnog rada u biblioteci sa Klubom za učenje, koji je dostupan svim učenicima u školi među kojima su učenici iz osetljivih grupa i učenici koji se obrazuju po posebnom programu IOP-1, IOP-2 i IOP-3.
„Nastavnici će časove dodatnog rada predviđenog planom i programom realizovati u biblioteci i Klubu za učenje čime će se poboljšati rad i uspeh naših učenika. Učešćem u projektu „Premošćavanje digitalnog jaza u Srbiji za najugroženiju decu“ – formirali smo obrazovnu digitalnu biblioteku. Dobili smo ogromnu podršku od Ministarstva prosvete, Centra za obrazovne politike i Unicefa. Digitalna biblioteka u našoj školi je veliki iskorak u unapređivanju nastave. Ovakav pristup pomaže nam da neki naslovi iz različitih oblasti budu dostupniji u optimalnom broju. Digitalna biblioteka je izuzetno značajan resurs sada. Pored toga, nastavnici srpskog jezika i književnosti dobili su i dva Kindla, digitalna zbornika knjiga, koja su nabavljeni sredstvima iz projekta „Učimo svi zajedno“, koji će im koristiti u nastavi, kaže Svetlana Kocić, direktorka škole.
Po njenim rečima, Klub za učenje značajan je za sve učenike, posebno za učenike iz osetljivih grupa, talentovane učenike i učenike kojima nedostaje motivacija za učenje. Klub omogućava razvoj novih ideja, doprinosi stvaranje čvršćih veza među učenicima, stvaranju prijateljstava i prevazilaženje različitosti.
„Zadatak naše škole je da omogućimo učenicima da na svoj način uče kako bi spremno ušli u izazove koji ih očekuju u daljem školovanju i svakodnevnom životu“, dodaje direktorka Kocić.
Projekat „Unapređeni ravnopravni pristup i završavanje preduniverzitetskog obrazovanja za decu kojoj je potrebna dodatna obrazovna podrška – Učimo svi zajedno“ je pomogao unapređivanju kapaciteta zaposlenih za inkluzivno obrazovanje i vaspitanje. Realizuje se uz podršku Ministarstva prosvete i UNICEF-a i Delegacije Evropske unije. Glavni cilj projekta je obezbeđivanje jednakog pristupa i kvaliteta obrazovanja za decu iz osetljivih grupa kroz podršku deci, nastavnicima i stručnim saradnicima.
„Malim koracima koračajmo i uz Vašu pomoć Školu otvorenog srca opremimo“ je projekat koji je podržala lokalna samouprava za učenike kojima je potrebna dodatna podrška u obrazovanju. Projekat je doprineo osavremenjivanju nastave, poboljšanju uspeha i socijalizaciji učenika.
„Za nas je važno što smo uspeli da smanjimo broj učenika koji napušta redovno školovanje, kao i unapređivanje znanja, osposobljavanje za rad na računaru i opremanje specijalizovane učionice u kojoj su uključeni učenici kojima je potreban individualni vid nastave uz podršku učitelja, nastavnika, pedagoškog asistenta i profesora romskog jezika sa elementima nacionalne kulture“, objašnjava Žaklina Đikić, pomoćnik direktora.
Projekat ,,Hranimo se zdravo, rastimo zdravo u školi otvorenog srca sa podrškom“ podržan je od strane društveno odgovorne kompanije softvera VivifyIdeas, koja je dala dodatnu podršku učenicima iz osetljivih grupa, kako u obrazovanju tako i u ishrani. Škola je dobila sredstva za pribor i ishranu učenika na godišnjem nivou.
,,Dostupno i kvalitetno obrazovanje za devojčice i dečake Rome u dve faze“ je projekat koji je realizovan u partnerstvu sa organizacijom Save the Children i Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja. Projekt je pomogao identifikovanje dece sa rizikom od napuštanja školovanja i omogućio izradu i realizaciju individualnih planova podrške. Organizovana je obuka nastavnika za nastavu prilagođenu svakom detetu.
Projekat „Premošćavanje digitalnog jaza u Srbiji za najugroženiju decu – osnivanje obrazovnih digitalnih biblioteka i pružanje dodatne podrške školama i učenicima“ realizuje se u saradnji sa Centrom za obrazovne politike u okviru šire inicijative Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, Delegacije Evropske unije u Srbiji i UNICEF-a. Imao je za cilj da spreči digitalni jaz i podrži kvalitet obrazovanja za učenike iz osetljivih grupa u kontekstu kovid pandemije. Pored pomoći u identifikovanju učenika iz osetljivih grupa i boljeg uspeha na Završnom ispitu, škola je dobila 63 tableta i 3 lap-top računara kao i podršku u osnaživanju svih aspekata u školi.
ARISE – Inicijativa za smanjivanje nejednakosti u obrazovanju projekat je koji se realizuje u saradnji sa Centrom za obrazovne politike. Sprovodi ga pet osnovnih škola u Srbiji u okviru regionalnog projekta koji finansira Evropska komisija kroz Instrument predpristupne pomoći Evropske unije u cilju podrške učenicima koji dolaze iz porodica niskog socioekonomskog statusa. Projekat je doprineo kreiranju mera usmerenih na podršku učenicima iz porodica sa niskim SES-om i unapređenju školskog razvojnog planiranja. Obuhvata i stručno usavršavanje zaposlenih pri kreiranju, realizaciji i praćenju mera usmerenih na podršku učenicima iz pomenutih porodica.
„Samovrednovanjem unapređujemo kvalitet – softver za škole u Srbiji“ je projekat koji realizuje Centar za interaktivnu pedagogiju u saradnji sa Ministarstvom prosvete i Zavodom za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja uz podršku Dečje fondacije Pestaloci. Testiranje softvera ima za cilj prikupljanje povratnih informacija od škola za njegovo unapređenje o samovrednovanju i podataka za dalje planiranje na nivou škola.
„Škola „8. oktobar“ je jedna od 12 škola koja koristi ovu aplikaciju i zadovoljstvo je naše jer smo doprineli unapređivanju softvera koji će biti dostupan na korišćenju svim školama u Srbiji jer znanje se množi kada se deli“, istakla je direktorka Kocić.